تجهیزات لازم برای استودیو خانگی و حرفه ای

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و قدرت کامپیوتر بسیاری از سازهای زنده دنیا را می توان شبیه سازی نمود و این باعث شده است بسیاری از تولید کنندگان موسیقی به دنبال استودیوی خانگی باشند. افراد آماتور و حرفه ای می توانند با بهره‌گیری از این امکانات، به تنهایی و به  سادگی، کارهایی باکیفیت بالا را در محیطی از یه اتاق شخصی تا یک استودیو حرفه ای تهیه و تولید نمایند.

در این مقاله سعی بر این است که  ابزارهای اصلی مورد نیاز برای راه اندازی استودیو موسیقی  حرفه ای و خانگی ، از مرحله تولید و آهنگسازی تا مرحله میکس و مسترینگ برای علاقمندان به این حیطه معرفی شوند. گرچه با افزایش نرخ ارز قیمت ابزار های مورد نیاز برای راه اندازی استودیو های خانگی و حرفه ای  در سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته اند اما همچنان رنج قیمتی متفاوتی از ابزار ها از ساده ترین ابزار با هزینه هایی متوسط تا ابزار های حرفه ای با هزینه های بسیار بالا در بازار موجود است.

نکته بسیار مهم این است که بسیاری از افراد با دیدن عکس ها و ویدیوهایی که از استودیوها در محیط مجازی، دو تفکر اشتباه در ذهنشان ایجاد می شود. اول اینکه فکر میکنن برای راه اندازی استودیو نیاز به صرف هزینه بسیار گزاف است و نهایتا از راه اندازی استودیو شخصی منصرف میشوند که این یک تفکر اشتباه است و آنها میتوانند با یک جستجوی ساده در اینترنت ابزارهای و تجهیزات استودیو با قیمت های مناسب تر پیدا کنند و دیدگاه اشتباه دوم این است که افراد حس میکنند که حتما باید از ابزار های گران استفاده کنند تا کارهای آنها با کیفیت بالایی تولید شوند که این نیز یک تفکر غلط است و کیفیت یک کار بیشتر از ابزار های گران به تخصص و شناخت شما از موسیقی و قدرت شما در هر یک از بخش های ساخت موسیقی از جمله تنظیم و میکس و مسترینگ بستگی دارد.پس در نتیجه اگر محدودیت مالی دارید در ابتدا میتوانید ابزار های ارزان تر و یا حتی دست دوم تهیه نمایید و پس از آن به مرور زمان دستگاه ها و لوازم استودیو  موسیقی خود را حرفه ای تر کنید

کامپیوتر یا لب تاپ

یکی از اصلی ترین لوازم برای راه اندازی استودیو خانگی کامپیوتر یا لب تاپ است. کامپیوتر یا لب تاپ  شما مهم ترین ابزاری است که در استودیوی شما قدرت نمایی می کند ، چرا که مرکز کنترل شماست. پس بسیار مهم است که تا جای ممکن یک کامپیوتر قوی با پردازنده و رم بالا تهیه کنید.

یکی از سوالات مطرح افراد این است که در استودیو خانگی از کامپیوتر استفاده کنند یا لب تاپ .هر کدام از این دو وسیله مزایا و معایت خود را دارند که بررسی تمام آن ها در این مقاله نمی گنجد اما از  مهم ترین آن ها میتوان به این نکته اشاره کرد که قابلیت اصلی کامپیوتر به لبت تاپ این است که قدرت بیشتری دارد. مزیت دیگر کامپیوتر نسبت به به لبت تاپ راحتی در ارتقا سخت افزاری هست. به عنوان مثال سی پی یو، رم ، هارد، مادربورد و سایر تجهیزات داخل کیس به راحتی قابل ارتقا هستن که این امر در مورد لب تاپ سخت و در مواردی محدود یا غیر ممکن است. مزیت برجسته لبتاپ این است که قابل حمل است و این قابلیت به خصوص در مسافرت ها است و شما میتوانید پروژه های خود را در حین مسافرت تکمیل نمایید. در نهایت انتخاب بین لپتاپ یا کامپیوتر یک تصمیم شخصی است.

سیستم مورد نیاز برای استودیو

یکی دیگر از دو راهی های بر سر راه افرادی که قصد راه اندازی استودیو دارند استفاده از سیستم عامل ویندوز یا مک است.اگرچه برای ما که در ایران هستیم دسترسی به برنامه های ویندوز به خصوص پلاگین ها و وی اس تی ها راحت تر است اما سیستم عامل مک، سیستمی یک پارچه با ایرادها و باگ های کمتر است.

حداقل سیستم پیشنهادی

سیستم عامل ویندوز

پردازشگر CPU  : Intel Core i5

رم : حداقل 8 گیگابایت

هارد دیسک: حداقل 500 گیگابایت