ترانه سرایی (Lyricing)

اگر موسیقیِ ما دارای شعر باشد، شعر نوشتن می‌تواند اولین مرحله باشد. چه چیزی باعث می‌شود با اینکه امروزه موسیقی‌های بدونِ کلام تعدادشان بیشتر می‌شود، ما به شعر نیاز داشته باشیم؟ با اضافه شدن شعر و درواقع خواننده، گستردگیِ موسیقی از لحاظ ملودی و ریتم بیشتر می‌شود. صدای وکال چون برعکس صدای سازها و ریتم‌ها به شکل کلامی است، باعث می‌شود الهام‌بخش بودن موسیقی را بیشتر درک کنیم (البته می‌گم اینا همش سلیقه‌ایه مثلا آهنگ Marooned از پینک فلوید اصلا نیاز به شعر نداره خودش عالیه). یک شعرِ خوب می‌تواند سطحِ یک آهنگ را بالاتر ببرد و به کل آن را متحول کند.

درواقع در بعضی اثرها ابتدا شعر نوشته می‌شود و در ادامه هنرمندانِ دیگر تلاش می‌کنند با توجه به محتوای آن شعر و پیامی که پشت آن است (از لحاظ احساسی یا …) کار خود را انجام دهند. مثلا اگر شعر دارای پیامی غمگین است، آهنگساز و تنظیم‌کننده صدای سازهایی را در موسیقی استفاده می‌کنند که با آن احساس، ارتباط داشته باشد؛ همینطور کسی که آهنگ را میکس می‌کند و الی بقیه‌ی هنرمندان…
در بعضی اثرهای موسیقی نیز ابتدا ملودی و آهنگ ساخته می‌شود و سپس هنرمندی که شعر می‌نوسید شعرِ خود را با توجه به محتوای موسیقی می‌نویسد.