چگونه به یک گیتاریست حرفه‌ای تبدیل شویم؟

تمرین کردن

از میان تمامی آموزش های لازم برای زدن گیتار در بین افراد مبتدی، تمرین کردن ممکن است ساده‌ترین و کلیشه‌ای ترین چیزی باشد که تا به حال شنیده‌اید اما بیایید از یک دیدگاه دیگر به آن نگاه کنیم. به طور کلی اگر بخواهیم هر کاری را انجام دهیم باید به طور منظم تمرین کنیم تا به مرور زمان مهارت هایمان را بهبود دهیم و نواختن گیتار هم از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان یک تازه کار به یک برنامه منظم و دقیق نیاز دارید تا از طریق آن تمرین کنید و بر مهارت هایتان بیافزایید. سعی کنید در برنامه تمرینی خود از متد و الگو های صحیح استفاده کنید تا بازدهی تمرینات هم افزایش یابند و در نهایت آن را جدی بگیرید. شاید باورتان نشود اما درصورتی که تمرینات خود را جدی نگیرید به هیچ وجه خبری از پیشرفت نخواهد بود. البته این قضیه بیشتر یک اصل کلی است اما به هرحال رعایت آن برای پیشرفت و تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه‌ای لازم است. فراموش نکنید که هر نوازنده ماهری کاملا با زیر و بم ساز خود آشنا است. یادگیری نت‌های گیتار یکی از اساسی‌ترین موارد گیتاریست شدن است، پس حتما مطلب آموزش نت های گیتار را ببینید تا به صورت کامل این بخش از گیتاریست شدن را پشت سر بگذارید.

با انگیزه باشید

یادگیری گیتار چندان هم آسان نیست، به خصوص زمانی که با تمرینات سخت و سنگین درگیر هستید. اکنون نوبت مرحله بعد است؛ در واقع یکی از مهم‌ترین اصول مورد نیاز برای رسیدن به آرزوی گیتاریست حرفه ای شدن ایجاد انگیزه مکرر است و باید به صورت خودآگاه به آن توجه داشته باشید. تعداد زیادی از نوازنده های تازه کار به علت از دست دادن انگیزه، تمرینات خود را متوقف می‌کنند و در نهایت نوازندگی را کنار می‌گذارند. همین موضوع خود گواهی بر اهمیت داشتن انگیزه است و باید برای تقویت آن به شدت تلاش کرد. برای حفظ انگیزه اهداف کوتاه مدتی برای خود تعیین کنید. موفقیت‌هایی که در انتظارتان است را مجسم کنید و از آن ها برای انگیزه بخشیدن به خودتان استفاده کنید. در کل باید از یک روش خاص پیروی کنید تا بتوانید در زمان مناسب به خودتان انگیزه دهید مخصوصا زمانی که احساس می‌کنید هیچ پیشرفتی در کار نداشته‌اید.  اهمیت اهداف کوتاه مدت در اینجا معلوم می‌شود چون با موفقیت در رسیدن به آن ها حس خوبی خواهید داشت و همین حس خوب در نهایت به انگیزه برای هدف بعدی تبدیل خواهد شد.

تمرکز کنید

یکی دیگر از مباحث مهم در راه تبدیل شدن به یک گیتاریست حرفه ای، تمرکز بالا است. در واقع متمرکز ماندن هنگام نواختن گیتار جزو اساسی‌ترین اصول نوازندگی است و نباید در انجام آن کوتاهی و غفلت شود. نیازی به توضیحات اضافه در مورد اهمیت متمرکز بودن نیست زیرا همه ما از آن آگاهی داریم اما حتی با وجود این سطح از آگاهی، ما بازهم در عمل کردن به آن موفق نیستیم و این هسته اصلی اغلب مشکلات ما در نوازندگی است. حفظ تمرکز هنگام تمرین کردن منجر به اجرای دقیق‌تر نت ها و و در نهایت لذت بخش‌تر شدن نوازندگی می‌شود. از این پس هنگام تمرین کردن، توجه و تمرکز خود را بر تمرین کردن قرار دهید و هر چیزی که باعث حواس پرتی یا جلب توجه می‌شود را از محیط اطراف حذف نمایید. شاید این موضوع اندکی بدبینانه به نظر برسد اما اهمیت آن بسیار بیشتر است و بعد از مدتی متوجه پیشرفت خود در نوازندگی خواهید شد. در نهایت همین پیشرفت های اندک منجر به تقویت انگیزه خواهند شد.

تنوع داشته باشید

اصل تنوع در این موضوع که چگونه به یک گیتاریست حرفه ای تبدیل شوید، دخیل است و باید مورد توجه قرار گیرد. درواقع تنوع و داشتن انگیزه ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. برای مثال اگر به طور مرتب و روزانه تمرینات سخت و تکراری را انجام دهید به مرور علاقه و انگیزه‌تان را هم از دست خواهید داد و به هیچ وجه به هدف خود نخواهید رسید، در عوض با انجام دادن تکنیک و تمرینات متنوع بسیار بهتر و دقیق‌تر پیشرفت خواهید کرد و لطمه‌ای هم به انگیزه و علاقه‌تان وارد نخواهد شد. اکنون یک دید کلی از چگونگی تاثیر تنوع تمرین بر نوازندگی و نقش آن در حفظ انگیزه را به دست آورده‌اید اما مواظب باشید زیرا گاهی اوقات تنوع طلبی بیش از حد در نوازندگی به ضررتان تمام شود و نمی‌توان تکنیک های لازم و ضروری را یاد گرفت. سعی نکنید موضوعات مختلف و زیادی را در مدت کوتاهی یاد بگیرید زیرا این همان عیب اصلی و بزرگ تنوع طلبی در نوازندگی است؛ در عوض با رعایت تعادل جلو بروید و کم کم موضوعات مختلف را امتحان کنید. تغییر نوع گیتاری هم که می‌خواهید بزنید می‌تواند شما را تا حدودی گمراه کند. البته هر بار به سراغ نوعی از گیتار نروید چون تنوع طلبی دست از سرتان برتخواهد داشت. مثلا برای زدن گیتار فلامنکو،  گیتار کلاسیک خود را نصفه کاره رها نکنید و در یکی از آن‌ها به ثبات برسید سپس به سراغ بعدی بروید. برای مراجعه به مطلب آموزش گیتار فلامنکو اینجا کلیک کنید و در صورتی که به دنبال آموزش گیتار کلاسیک هستید می‌توانید به اینجا بروید.

لذت ببرید

شاید به عنوان یک فرد مبتدی از آموزش های مختلف گیتار خسته شده باشید اما دقت کنید که هدف اصلی شما از حرفه‌ای شدن لذت بردن از گیتار زدن است؛ البته در کنار آن باید از تمرینات هم لذت برد. نیازی نیست دیدگاهی خشک و جدی را نسبت به گیتار زدن داشته باشید زیرا در اینصورت لذتی از آن نمی‌برید و کاملا مسیر را اشتباه طی خواهید کرد. در کل مطمئن شوید که از نوازندگی لذت می‌برید زیرا اگر خشک و جدی ادامه دهید قطعا قبل از اینکه حرفه‌ای شوید گیتاریست شدن را کنار خواهید گذاشت. بد نیست نگاهی هم به مطلب چگونگی تاثیر گیتار بر مغز گیتاریست بیاندازید تا متوجه شوید که مغز شما هم کمتر از خودتان از نوازندگی لذت نمی‌برد.

اکنون شما اطلاعاتی را در زمینه تبدیل شدن به یک گیتاریست حرفه ای به دست آورده‌اید و دیدگاهتان هم در رابطه با موضوعات تغییر کرده است. از این به بعد باید سعی کنید نکات بالا را به صورت عملی پیاده کنید البته توجه داشته باشید که اصولی که در بالا در مورد آن صحبت شد، به صورت جداگانه کاربردی ندارند بلکه تنها زمانی می‌توان آن ها را عملی کرد که به صورت همزمان و هماهنگ به کار گرفته شوند.

گوش کردن

یکی از جنبه‌هایی که اغلب به آن بی توجهی می‌شود گوش دادن است. افراد تازه کار باید به نوازندگی دیگران گوش دهند زیرا نکات بسیاری وجود دارد که باید با تمامی آن ها آشنا شوند؛ نکاتی که تنها راه یادگیری آن ها گوش دادن است. به طور کلی نوازنده های مختلف روش های مختلفی هم برای اجرای تکنیک ها دارند و این دقیقا همان چیزی است که باید با آن آشنا شوید. جدا از آن گوش دادن باعث افزایش خلاقیت موسیقایی هم خواهد شد و کم کم درک بهتری از موسیقی را در درونتان شکل خواهد داد. دفعه بعدی که خواستید تمرین کنید با دقت و تمرکز بیشتری گوش دهید و حتما تمرینات خود را ضبط کنید و از اول تا آخر آن ها را گوش دهید تا بهتر با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید.